PJJ
SEMESTER 1 SESI 2013/2014
(A112
PJJ)
KBD 3023
PRINSIP
DAN STRATEGI PENGAJARAN KANAK-KANAK BERMASALAH PENDENGARAN
[PANDUAN KERJA KURSUS]
|
ARAHAN
1.
Terdapat 3 (TIGA) tugasan dalam
kursus KBC 3013, iaitu:
i.
Tugasan 1: Kajian Biografi 6
orang kanak-kanak bermasalah pendengaran.
ii.
Tugasan 2: Pelaksanaan
pengajaran mata pelajaran Bahasa Melayu kanak-kanak pekak
iii.
Tugasan 3: e-forum
2.
Tugasan yang telah lengkap perlu
dihantar dalam bentuk soft-copy melalui portal MyGuru 3 kepada Tutor e-Learning bagi kumpulan
masing-masing.
3.
Sila fahami secara mendalam Panduan Kerja Kursus sebelum anda memulakan tugasan.
4.
Sila beri perhatian kepada arahan dan pengumuman
daripadaTutor e-Learning kumpulan masing-masing dari semasa ke semasa.
TUGASAN
PECAHAN TUGASAN
|
SOALAN/ ARAHAN
|
MARKAH
|
TARIKH
AKHIR PENERIMAAN
|
TUGASAN
INDIVIDU 1
|
Pilih enam murid bermasalah pendengaran yang bermasalah dalam bahasa
Melayu.
Buat kajian biografi murid tersebut yang yang mengandungi maklumat
terperici seperti
|
20 markah
|
Minggu ke-10
|
TUGASAN
INDIVIDU 2
|
Dengan menggunakan murid yang sama dari tugasan 1.
a.
Rancangkan 5 sesi pengajaran mata
pelajaran bahasa Melayu kefahaman berdasarkan 5 teks.
b.
Buat rakaman terjemahan 5 teks
menggunakan KTBM sepenuhnya atau BIM sepenuhnya.
c.
Huraikan proses terjemahan teks BM kepada
teks yang mempunyai KTBM dari aspek penukaran kod,gantian kod atau peminjaman
isyarat daripada Bahasa Isyarat Malaysia.
d.
Uji pencapaian kefahaman teks selepas
sesi pengajaran dilaksanakan.
e.
Kemukakan rasional bagi setiap aktiviti
yang terkandung dalam kelas yang dirancang
f.
Proses P & P perlu dirakamkan (jika
perlu)
g.
Dengan bahan rakaman bincangkan rancangan
pelajaran tersebut. Perbincangan harus bersifat diagnostik yakni
mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pelajaran yang dirancang.
h.
Laporkan pencapaian kefahaman Bahasa
Melayu kanak-kanak bermasalah pendengaran.
i.
Pelaporan lengkap harus mengandungi ;
|
20 markah
|
Minggu ke-10
|
E-FORUM
|
4 (Empat) soalan forum disediakan untuk dibincang secara on-line
menerusi laman MyGuru3. Selain daripada respon sendiri anda mesti memberi respon
sekurang-kurangya kepada 4 respon orang lain untuk setiap soalan.
|
20 markah
|
|
1
|
Penterjemahan merupakan satu fenomena linguistik yang berkaitan
dengan pengolahan kod, iaitu aktiviti menukar atau menggantikan pewujudan kod
(lambang) dari pewujudan bahasa (linguistic realization) tertentu
kepada bahasa yang lain. Bincangkan prinsip
penterjemahan yang dilaksanakan guru dalam pengajaran bagi kanak-kanak
bermasalah pendengaran.
|
5 markah
|
Minggu ke-4
|
2
|
Tahap dan ciri-ciri pendengaran mempengaruhi perkembangan bahasa dan
akademik kanak-kanak bermasalah pendengaran. Sejauh manakah anda bersetuju
dengan pandangan tersebut?
|
5 markah
|
Minggu ke-6
|
3
|
Kod Tangan Bahasa Melayu (KTBM) dan Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) merupakan medium komunikasi
utama bagi guru mengajar kanak-kanak bermasalah pendengaran. Bincangkan
kekuatan dan kelemahan kedua-dua medium komunikasi ini.
|
5 markah
|
Minggu ke-8
|
4
|
Penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan
pembelajaran bermaksud menggunakan ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian
untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan proses pengajaran dan
pembelajaran. Bincangkan ciri-ciri
dan bentuk ICT yang sesuai digunakan dalam pengajaran kanak-kanak bermasalah
pendengaran.
|
5 markah
|
Minggu ke 10
|
JUMLAH
|
60
|
FORMAT TUGASAN
1.
Tugasan Individu:
i.
Tugasan yang dihasilkan perlu asli.
ii.
Panjang esei ialah sekurang-kurangnya 15 halaman
(tidak termasuk rujukan dan lampiran) bagi SATU tugasan
iii.
Font: Times New Roman; Saiz 12/Arial; Saiz 11;
Spacing 1.5 line
iv.
Penulisan esei perlu mengandungi sekurang-kurangnya
rujukan 4 buah buku ilmiah dan beberapa
artikel dari jurnal.
v.
Penulisan rujukan perlu ditulis mengikut format APA.
2.
Forum E-Learning:
i.
Jawab semua soalan forum dalam ruangan group
forum di MyGuru3.
ii.
Jawapan bagi setiap soalan ialah lebih kurang 150
patah perkataan.
iii.
Selain daripada memberikan jawapan terhadap soalan
forum, anda digalakkan memberikan respon atau berinteraksi dengan pelajar lain
dalam kumpulan anda.
iv.
Anda perlu mencetak SEMUA jawapan dan
respon/interaksi anda di dalam e-forum sebagai rujukan.
PANDUAN PENYERAHAN TUGASAN
1.
Tugasan yang
telah lengkap mestilah disusun mengikut susunan:
(a) Muka hadapan tugasan(Gunakan
format seperti di LAMPIRAN 1)
(b) Isi kandungan
dan halaman bagi tugasan 1 (Rujuk format dalam LAMPIRAN 2)
(c) Tugasan 1
(d) Rujukan
(e) Lampiran (jika
ada)
(f) Isi kandungan
dan halaman bagi tugasan 2 (Rujuk format dalam LAMPIRAN 2)
(g) Tugasan 2
(h) Rujukan
(i) Lampiran (jika
ada)
2.
Setiap pelajar MESTI memuat naik tugasan masing-masing
menerusi tapak penghantaran tugasan mengikut kumpulan masing-masing dalam laman
MyGuru3. Lawati laman Assingment dan muat naik tugasan mengikut tapak tugasan
yang disediakan dalam kumpulan masing-masing.
3.
Tarikh akhir penerimaan tugasan secara atas talian adalah pada minggu ke-10). Pelajar perlu peka
dengan tarikh yang ditentukan dengan merujuk ruangan pengumuman dari semasa ke semasa. Bagi mengelakkan sebarang
masalah, anda digalakkan menghantar tugasan lebih awal dari tarikh yang
ditetapkan. Penghantaran yang lewat tidak akan dilayan.
4.
Sebarang masalah yang timbul sila berhubung dengan Tutor
E-learning kumpulan anda.
SKALA
PEMARKAHAN KERJA KURSUS
Markah
|
TUGASAN INDIVIDU
|
(20-18)
|
Menepati
format penulisan tugsan ilmiah IAITU pengenalan yang menarik,membincangkan
dengan jelas,isi kandungan dibincangkan dengan mencukupi, isi diolah dan dikembangkan dengan baik,
ada contoh yang baik dan konkrit. Ada idea asli yang
bernas, kreatif dan kritis. Idea tersusun dengan kemas, ada maklumat sokongan
dan kesimpulan dibuat dengan baik. Tiada kesalahan format penulisan & bahasa.
|
(17-15)
|
Menepati format, isi mencukupi, isi dikembangkan dengan baik, ada contoh
yang konkrit. Ada idea asli
yang bernas. Idea tersusun dengan kemas. Tiada kesalahan bahasa. Tiada kesalahan format penulisan & bahasa.
|
(14-12)
|
Menepati format, isi mencukupi, isi di huraikan dan ada
contoh. Idea disusun dengan baik. Tiada kesalahan format & bahasa.
|
(11-9)
|
Menepati format, isi mencukupi, isi di huraikan dan ada
contoh. Idea disusun dengan
baik. Kesalahan format & bahasa pada tahap minima (tidak lebih dari 3
kesalahan).
|
(7-8)
|
Kesalahan format yang minima (tidak
lebih 2 perkara), isi mencukupi, isi
di huraikan dan ada contoh. Ada Idea sendiri. Kesalahan format & bahasa pada tahap minima (tidak
lebih dari 4 kesalahan).
|
(5-6)
|
Kesalahan format yang minima (tidak
lebih 3 perkara), isi mencukupi, isi
di huraikan dan ada contoh. Ada Idea yang diambil dari sumber lain. Kesalahan
format minima (tidak melebihi 3 perkara) & keslahan bahasa minima (tidak
lebih dari 5 perkataan).
|
(3-4)
|
Kesalahan
format tidak melebihi 4 perkara. isi mencukupi, isi di huraikan dan ada contoh. Ada Idea yang diambil dari
sumber lain. Kesalahan format & bahasa tidak melebihi 7 perkara.
|
(1-2)
|
Kesalahan
format melebihi 5 perkara. isi tidak mencukupi, isi tdak dihuraikan. Tiada
contoh. Ada Idea yang diambil dari sumber lain. Kesalahan format & bahasa
melebihi 8 perkara.
|
(0)
|
Tidak diserah pada waktu yang
ditetapkan. Tidak lengkap.
|
LAMPIRAN
|
|
RIS
SEMESTER 1 SESI 2010/2011
KOD & NAMUS
KBK3043
ASAS LITERASI DAN KOMUNIKASI
TAJUK TUGASAN
|
KUMPULAN
_________
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
NO. ID
|
NO. TELEFON
|
NAMA TUTOR E-LEARNING:____________________________________
TARIKH SERAH: ________________
LAMPIRAN 2
ISI KANDUNGAN
Halaman
|
|||
1.0
|
Pendahuluan
|
||
2.0
|
Topik
|
||
2.1
|
Subtopik
|
||
2.2
|
Subtopik
|
||
3.0
|
Topik
|
||
4.0
|
Topik
|
||
5.0
|
Penutup
|
||
RUJUKAN
|
|||
LAMPIRAN
|
No comments:
Post a Comment